The Fall Of The Wall

Lite Historia



Berlinmuren började byggas den 13 Augusti 1961 för att hindra medborgarna i östtyska diktaturen att fly till den västra delen av huvudstaden.Kvällen den 9 November 1989 föll muren efter att tusentals östtyskar deltagit i många tusentals fredliga demonstrationer.
              
På den västra sidan ser du grafitti,sen den sk. "dödszonen" därefter den andra muren.I "dödszonen blev hundratals flyende skjutna.

Karta över Berlinmuren med markerade gränsövergångar,


Lite "små"fakta;

¤ Byggstart : 13 augusti 1961

¤ Varaktighet: 28 år,2månader & 27 dagar.

¤ Längd: 155 kilometer,varav 112km betongmur.

¤ Gränssoldater: 14 000

¤ Vakttorn: 302

¤ Bunkrar: 20

¤ Vakthundar: 600

¤ Minor: 860 000

¤ Byggda flykttunnlar: 57

¤ Lyckade flyktförsök: 5 075

¤ Gripna flyktingar: 3 221

¤ Dödade flyktingar: 255

¤ Till salu i Berlin: Skärvor för 2-25 euro

¤ Till salu i USA: Mursegment för 60 000-100 000 $!!!
(helt sjukt i min mening) 

Tishan jag har på mig fick min mamma 1989 av en släkting som gjorde militärtjänst i Berlin vid detta tillfälle.
        Närbild

   tryck =förstoring


Hihi,man kan iallafall inte säga att jag legat på latsidan trots att jag är sjuk...Detta tycker jag är värt minst VG! Eller...??

Puss & Kram,hoppas ni mår bättre än lilla jag>2


myspace layouts

                  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0