I'm not there,I'm here!

         Free Divider Myspace Graphics

Buorre beaivi♥
God dag på samiska

Nu lite kort om G-vare trippen

Pappa & jag åkte tidigare upp,så vi/jag skulle få åka rulllskidor med liite mer utmaning.
Hemma är det så tråkigt att åka...
Ibland har jag nästan lust att flytta hit upp,det känns som det är bättre träningsmöjligheter här!
Fick träffa Barry's valp-Tanja.En busig stövare som bara ville bitas hela tiden...Hon bet bla. sönder en av mina nya skor...
           

På torsdagen kom iallafall mamma med morgontåget!Då handlade vi käk å' så,sen gick vi & Edmans upp till Kibli.
Vädret var väl inte det bästa,men det kunde varit värre!Det regnade iallafall inte när vi gick till stugen.


Det första vi gör när vi kommer fram,förutom att ta av ryggsäckarna,är att gå till kallkällan.
Vattnet där är det godaste vatten jag har smakat...
          

Alldeles vid stugan på backen hittade vi ett fågelbo med minst 4 små fågelungar i.
Tur vi såg det så tidigt annars hade vi nog trampat ihjäl dom...
Mamma tror det är Lövsångare som häckar där.
   

På fredagen bestämde vi oss för att gå till Rödingsjön för att dra upp lite fisk.
Så på med regnkläder,packa lite matsäck and off we go!
Rödingsjön ligger på andra sidan,så först måste vi åka båt över.
Pappa skjutsade mig,Elin,Emil och Erik först.


Haha,Elin och ???? tog varsin åra och försökte ro ut en bit...Gick väl inte såå bra.

Det var jättedimmigt,så det var tur att pappa å' Micke hade GPS med sig...
När alla var över började vandringen över myrar,björnskit (och all annan skit).
Uppe på fjället drog vi yngre ifrån de äldre,så vi var nere vid sjön långt innan dom...
Alla skyndade sig för att först få napp.
Gissa vem som drog upp första fisken?
Yeah-me! 
Men,snyft,den var så liten så vi fick kasta tillbaka den...
       
Vi var iallafall gästvänliga och lät Edmans dra upp rödingarna...

Efter allt fiskande gjorde vi upp eld och åt dom äckligaste parisarna jag ätit!
-Tack mamma & pappa!
Jag kan nämnligen bara äta parisare om jag har dressing å' lök.Lök fanns,ingen dressing...
Nåja,fick i mig 1 1/2.
Micke hade även med sig rökt älghjärta som han värmde på.
Namnam!!


Sen traskade vi till båten,tog det lugnt i stugan ett tag...
Spelade bla. kort och jag vann naturligtvis varenda gång,hehe
(eller???)
  

Efter att vi vilat var det dags för träning,på med löparskorna och ut i regnet!
Tjohoo!
Mamma stannade kvar och eldade i bastun, så det skulle vara varmt när vi kom tillbaks.
Sen bastade vi & tvättade av oss i omgångar.Sist pappa & Micke.
Dom var där inne så länge att vi funderade på att lägga nåt över "rören" så vi skulle röka ut dom!
Sen sprang dom omkring halvnakna och funderade ut var/hur jordkällaren skulle placeras.
Hm...undra vad dom fick i sig i bastun...
Klockan var då ca. 01.00.Jag sov då när dom kom in å' la sig....



På söndagen var det dags att bege sig hem.

Med en lättare ryggsäck så kändes det som om man flög fram på stigen... 
 
                    Först båtturen över till båtlämningen,
                                             
Överallt man gick så lyste det på marken av mest omogna hjortron.
   
                                     Jaha...det var väl allt...tror jag.
            
       
    



På återseende!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0