Go'natt Saga

                   

Sagan om prinsessan som var så slängd i käften


Det var en gång en kung som hade en enda dotter som var mycket vacker och som han älskade och höll av mycket. Prinsessan började bli giftasvuxen så det började bli tid att finna en lämplig gemål till henne. Det stora problemet var dock att hon var så in i vassen slängd i käften att hon kunde få vem som helst svarslös. Och kungen, som var en mycket klok man, förstod att man måste hitta en gemål åt prinsessan som kunde få henne svarslös annars vet man inte hur det skulle gå med riket.

Så det sändes en kunggörelse över hela landet att den som kunde få prinsessan svarslös skulle få hennes hand och halva kungariket. Till slottet kom allehanda lärda män och stiliga ynglingar som önskade vinna prinsessans hand, men ingen var det som lyckades få henne svarslös, utan de fick lomma hem igen med skammen.

Långt ute på lande bodde det en bonde med sina tre söner. De båda äldsta var flitiga och hjälpte till med sysslorna på gården medan den yngste var en riktig latmask som mest satt vid spisen och petade i askan. När budet nådde dem att den som kunde få prinsessan svarslös skulle vinna hennes hand bestämde de båda äldsta bröderna för att bege sig till slottet för att pröva sin lycka.

-Jag vill också följa med, sa den yngste pojken.
-Nej, din odåga, hur kan du tro att du skulle kunna vinna prinsessans hand, svarade de båda bröderna.
-Jag är väl lika god som någon annan, svarade pojken och slängde sin ränsel över ryggen och följde efter sina bröder.

När de gått en stund ropar pojken,
-Vänta, titta vad jag har hittat!
-Va, vad är det för något, frågar bröderna.
-Det är en gammal död skata, svarar pojken.
-Men herregud, vad ska du med den till? Släng den ifån dig! utbrister bröderna.
-Nej, man vet aldrig när den kan komma till pass, svarar pojken och stoppar ner den i ränslen.

Efter ytterligare en bit ropar pojken igen,
-Vänta, titta vad jag har hittat!
-Va, vad är det för något nu då, frågar bröderna.
-Det är en bit rostig ståltråd, svarar pojken.
-Men herregud, vad ska du med den till? Släng den ifån dig! utbrister bröderna.
-Nej, man vet aldrig när den kan komma till pass, svarar pojken och stoppar ner den i ränslen.

De hade inte vandrat så långt innan pojken åter ropar,
-Vänta, titta vad jag har hittat!
-Men vad sjutton är det nu för något, frågar bröderna.
-Det är en gammal träkil, svarar pojken.
-Men är du tokig, vad ska du med den till? Släng den ifån dig! utbrister bröderna.
-Nej, man vet aldrig när den kan komma till pass, svarar pojken och stoppar ner den i ränslen.

Efter en liten stund ropar pojken igen,
-Vänta, titta vad jag har hittat!
-Va, vad är det för något, frågar bröderna.
-Det är en gammal träsko, svarar pojken.
-Nämen, vad är det för massa skräp du sparar på? Släng den ifån dig! utbrister bröderna.
-Nej, man vet aldrig när den kan komma till pass, svarar pojken och stoppar ner den i ränslen.

Det dröjer inte länge innan man hör pojken återigen ropar,
-Vänta, titta vad jag har hittat!
-Nä, nu börjar det gå för långt. Vad är det, frågar bröderna.
-Det är ett stort baggehorn, svarar pojken.
-Oj, oj, oj, vad ska du med det till? Släng det ifån dig! utbrister bröderna.
-Nej, man vet aldrig när det kan komma till pass, svarar pojken och stoppar ner den i ränslen.

Och efter ännu en bit hörs pojken åter ropa,
-Vänta, titta vad jag har hittat!
-Nä men, får du inte nog, vad är nu då, frågar bröderna.
-Det är det andra baggehornet, svarar pojken.
-Ska du släpa med allt bråte du hittar? Kasta skiten! utbrister bröderna.
-Nej, man vet aldrig när den kan komma till pass, svarar pojken och stoppar ner den i ränslen.

Så småningom kommer de tre bröderna fram till kungens slott. De talar om sitt ärende och får en och en komma in till prinsessan. Först är det den äldste brodern som stiger in i prinsessans kammare. Han märker att det är ganska varmt därinne och börjar med att säga,
-Det var värst vad det var varmt här.
-Ja, svarar prinsessan, men det är varmare i min röv!
Då blir den äldsta brodern förlägen och vet inte vad han ska svara utan han får finna sig i att bli utkastad av kungens lakejer.

Så blir det mellanbroderns tur. Också han märker att det är varmt i kammaren, så han säger,
-Det var värst vad det var varmt här.
-Ja, svarar prinsessan, men det är varmare i min röv!
Mellanbrodern blir också förlägen och även han blir utkastad av lakejerna.

Till slut var det så den yngsta pojkens tur. Han kliver in i kammaren och precis som sina bröder reagerar han på att det är väldigt varmt i kammaren.
-Det var värst vad det är varmt här, säger han.
-Ja, svarar prinsessan, men det är varmare i min röv!
-Vad bra, då kanske jag kan få steka min skata där, svarar pojken och tar upp den döda skatan.
-Nej, det går inte, svarar prinsessan. Den kommer att spricka av värmen.
-Det är inga problem, jag lindar om den med den här ståltråden, säger pojken och tar upp den rostiga ståtråden.
-Men den kommer inte att sitta kvar, säger prinsessan.
-Jodå, jag slår fast den med den här kilen, säger pojken och tar upp den gamla träkilen.

Nu börjar prinsessan att bli lite fundersam. Aldrig har hon varit med om att någon kunnat ge henne svar på tal på det här viset. Men hon säger,
-Flottet kommer att rinna av den.
-Det gör inget, jag samlar upp det i den här träskon, säger pojken och tar upp den gamla träskon.

Nu börjar prinsessan verkligen bli förvånad och hon säger,
-Du var mig allt en liten rackare att kröka till dina svar.
-Krökt?, svarar pojken, här har jag något som är ännu mer krökt, och så tar han upp det ena baggehornet. Och nu må ni tro, börjar prinsessan verkligen bli paff så hon utbrister,
-Jag har då aldrig sett på maken!
-Maken, säger pojken, den har jag här. Och så tar han upp det andra baggehornet.

Och då blev prinsessan helt svarslös.
Så fick pojken prinsessans hand och de gifte sig och levde lyckliga i alla sina dagar. Och är de inte döda så lever de väl än.

                      


myspace layouts


Hade ju en liten gåta igår,som jag lovade berätta svaret på.
                                     
Svaret:INGENTING
Dom som svarade tyckte det var enkelt,och dom som inte svarat...Ja just dé!
Tydligen så vill "jag" ha lite nyare gåtor,hm,den här var då ny för mig.Kanske för att jag inte är nån direkt "gåtmänniska",hihi.
Håll koll det kommer mer,kanske nytt,kanske inte!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0